Spørsmål:
– Jeg er styreleder i et boligsameie hvor vi etter hvert har fått et etterslep med diverse vedlikehold og nødvendige utbedringer. Det har blitt seg uenighet om hva som trengs å gjøres blant annet i kjeller og med lufting på loft. Det har utviklet seg fuktproblemer begge steder. Hver gang vi diskuterer dette på årsmøtet blir det aldri enighet om hvilke utbedringer vi mener er nødvendige. Dette skyldes første og fremst at sameierne har forskjellig økonomi og ulike interesser i bygget.
Svar:
Styret har et selvstendig ansvar for utbedringer som gjør at dere ikke kan avvente enighet i årsmøtet. Det er riktig at årsmøtet er sameiets viktigste organ, men når det gjelder slike spørsmål har styret et eget ansvar etter Eierseksjonslovens § 60.
Det styret bør gjøre er å innhente en sakkyndig rapport fra en takstmann/byggingeniør med kompetanse på området. Styret bør i samarbeid med denne utarbeide en plan over utbedringene/vedlikeholdet som dere bør oversende alle seksjoneierne. Hvis styret er medlem i Huseierne er dette en aktuelt alternativ.
https://www.huseierne.no/sameier-og-borettslag/tilstandsrapport-vedlikeholdsplan-sameier-borettslag/
Dersom utbedringene er kostbare bør styret også innhente forslag til finansiering slik at dette kan dekkes over leien over flere år. Det er fint å ha med seg et flertall av beboerne på tiltakene men dersom dere ikke oppnår det skal dere likevel insistere på at de nødvendige tiltakene blir gjennomført.
Styret og særlig styrets leder kan komme i et økonomisk ansvar dersom dette ikke blir gjort.
Les mer om styrets ansvar: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/styret/