Når kjøper sier fra om en mangel ved en eiendom til Protector eller annet selskap hvor selger har etablert eierskifteforsikring er svaret ofte at skaden ikke utgjør en mangel. Så hva er en mangel?
«Som den er»–bestemmelser
Dersom forholdet ved eiendommen fraviker hva kjøper med rimelighet kunne forvente kan det i utgangspunktet utgjøre en mangel. Likevel er det en rekke unntak. Hvis det er gitt en «som den er» bestemmelse i kjøpekontrakten begrenser dette ansvaret for selger. Da må forholdet avvike vesentlig fra det kjøper kunne forvente, gjerne slik at utbedring utgjør så mye som 4–5 % av kjøpesummen. Denne regelen er ikke absolutt men gir en pekepinn. Er kjøpesummen ca 3 millioner kr vil det ofte ikke være tilstrekkelig for ansvar dersom utbedringen koster mindre enn kr 100.000,- Mer om denne regelen leser du i Avhendingslovens § 3–9. Se: www.lovdata.no
Feil eller manglende informasjon fra selger
Dersom selger visste om mangelen og ikke informerte om den eller har informert feil omsider ved eiendommen utvides ansvaret slik at utbedringssummen kan være lavere. Likevel må mangelen ha vært av en slik karakter at den ville ha virket inn på salget. Dette betyr i seg selv at mangelen ikke må være uvesentlig. Det er heller ikke lett å dokumentere eller sannsynliggjøre at selger har visst om forhold. Nærmere om disse bestemmelser leser du i Avhendingslovens § 3–7 og 3–8. Se: http://www.lovdata.no
Se også: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-og-salg-av-bolig/nar-foreligger-det-en-mangel/
Arealsvikt
I Avhendingslovens § 3–3 fremgår at arealsvikten må ha vært vesentlig. Tidligere betød dette at tomten eller boligens areal måtte være minst 10 % mindre enn angitt. Dette har rettspraksis gått bort i fra og tilkjent ansvar også for mindre avvik enn dette. Hvis det er utvist skyld fra selgers side kan også kravet til vesentlighet settes ned.
Hevning
For at man skal kunne kreve hevning av kjøpet skjerpes vesentlighetsbegrepet enda mer. I følge Avhendingslovens § 4–3 kan man bare oppnå hevning: «dersom forseinkinga inneber eit vesentleg avtalebrot.» I praksis betyr det at skaden ikke er mulig å utbedre eller innebærer så mye ulempe at det er urimelig at kjøper skal måtte leve med dette. Eksempler på slike er vedvarende setninger i grunnen og fuktskader som sopp og skadedyr som ikke enkelt lar seg utbedre.
Hva gjør jeg?
Har du mistanke om at mangelen kan være vesentlig bør du så snart som mulig reklamere overfor selger/eierskifteforsikringsselskap.
Se også: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligkjop/nar-bor-man-klage-pa-boligkjopet/
Dernest bør du gjennomgå boligen med egen sakkyndig for å dokumentere dette nøye. Forsikringsselskapet vil ofte engasjere sin egen takstmann men du kan ikke alltid stole på at dette er godt nok for deg. Når du får svar på din henvendelse bør du få denne sjekket opp med juridisk ekspertise på eiendom. Dette koster ikke normalt veldig mye og er gratis hvis du er medlem i Huseiernes Landsforbund.
Se også: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-og-salg-av-bolig/reklamasjon/
Rettshjelp
I slike saker vil du normalt ha krav på rettshjelp i forsikringen din. Da vil forsikringsselskapet betale 80 % av kostnadene til sakkyndig, advokat, gebyrer etc opp til kr 100.000,- Fast egenandel varierer fra kr 2.000,- til kr 4.000,-. For sameier og borettslag er den faste egenandelen høyere mens den øvre grensen er økt til kr 250.000,-
Se også: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1992–12-04–904
Trenger jeg kjøpsforsikring?
Slik vi ser det har du ved nevnte ordninger allerede god hjelp dersom du havner i en slik situasjon. Det høres greit ut ved kjøpstidspunktet at kjøpsforsikringen vil ta seg av alle sider ved saken og betale alle kostnader. Dette fører nok også til at selskapet er tilbakeholdende med å gå videre med saker også hvor det er god grunn til det.