Mange tar dessverre feil når det gjelder å reklamere på mangler. Det har etablert seg en tro på at det er 5‑års grensen som er gjeldende. Dette er feil. I følge Avhendingsloven må det reklameres uten unødvendig opphold. I praksis vil dette si innen 2–3 måneder etter man har oppdaget skaden. 5‑års fristen er danner bare et endelig punktum for når man påberope seg en mangel ved eiendom.
Unntak
Dersom mangelen skyldes grov uaktsomhet fra motpartens side kan det unntaksvis bli aktuelt å ta opp slike mangler også etter 5‑årsfristen. Terskelen for grov uaktsomhet er imidlertid svært høy og betyr mer enn i dagligtale.
Se også: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/
Hva skal til for å reklamere?
Loven krever ikke noen form på en slik reklamasjon. Den bør imidlertid være skriftlig, gjerne pr mail. Telefon kan være nyttig for å gi en foreløpig opplysning men er et dårlig middel med hensyn på dokumentasjon. Skriv hva du har oppdaget, hva du mener er feil og at du vil påberope deg dette.
Spesifikk reklamasjon
Etter at du har reklamert vil det ofte være nødvendig å dokumentere mangelen. Dersom det er etablert eierskifte vil selskapet ofte engasjere en slik takstmann. Ofte vil dette ikke være tilstrekkelig idet takstmannen allerede har binding til en part i saken. Når du via en sakkyndig får nye opplysninger i saken danner dette det man kaller en spesifikk reklamasjon. Det er viktig å sende denne over til motpart (selger eller eierskifteselskap) så snart du får den.
Les mer: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-og-salg-av-bolig/reklamasjon/
Hva skjer hvis man har oversittet reklamasjonsfristen?
Du bør likevel reklamere. Dersom motparten ikke tar opp dette men diskuterer mangelen som sådan kan han miste sin rett til å påberope seg forsinkelsen.
Kan jeg gjøre dette selv?
Hvis det dreier seg om mindre beløp vil det ikke lønne seg å bruke for mye ressurser på saken. Hvis det dreier seg om større skader som kan føre til tap på for eksempel kr 100.000,- vil det vanligvis være riktig å søke sakkyndig hjelp. Be om en gjennomgang av saken av en eiendomsadvokat med sikte på hva som bør gjøres. Dette koster mindre enn du tror og hos Huseiernes Landsforbund er dette gratis hvis du er medlem.
Les også: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligkjop/nar-bor-man-klage-pa-boligkjopet/
Rettshjelp
I slike saker vil du normalt ha krav på rettshjelp i forsikringen din. Da vil forsikringsselskapet betale 80% av kostnadene til sakkyndig, advokat, gebyrer etc opp til kr 100.000,- Fast egenandel varierer fra kr 2.000,- til kr 4.000,-. For Sameier og borettslag er den faste egenandelen høyere mens den øvre grensen er økt til kr 250.000,-
Lovgiving
Se også: Lov om avhending § 4–19:
- Kjøparen taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande dersom kjøparen ikkje innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det, gir seljaren melding om at avtalebrotet vert gjort gjeldande og kva slags avtalebrot det er.
- Reklamasjon kan likevel seinast skje 5 år etter at kjøparen har overteke bruken av eigedomen, dersom ikke seljaren ved garanti eller avtale har teke på seg ansvar for lengre tid.
- Seljaren kan ikkje gjere gjeldande at det er reklamert for seint dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru.
- Retten til å gjere avtalebrotet gjeldande kan også bli tapt etter reglane om forelding i foreldingslova.